I fint försommarväder äntrade cirka 15 av Skånes Journalistseniorers medlemmar Öresundståget den 16 maj 2024 för att bege sig till Statens Museum for Kunst i Köpenhamn och utställningen med Alberto Giacomettis verk: Vad ögat ser, med många skulpturer men även teckningar och målningar, delvis från museets samlingar.

Efter viss oenighet om lämpligaste avstigningsstationen – Nørreport eller Østerport – kunde gruppen samlas och togs emot av guiden Mette Møller Jørgensen, som delade ut hörlurar och talade om hur besökarna skulle uppträda för att inte utlösa larmet.

Skulptören, målaren och tecknaren Alberto Giacometti föddes 1901 i den italienskspråkiga delen av Schweiz och var son till en bildkonstnär. 1922 kom han till Paris för studier och där stannade han till sin bortgång 1966, med undantag för krigsåren.

– 1924 skaffade han en liten ateljélägenhet, med stampat jordgolv och utan kök och toalett, och den hade han kvar hela livet, berättade Mette Møller Jørgensen.

Under studieåren uppmärksammades Giacometti främst för sin talang inom teckning, men rosades då inte för sina skulpturer. I Paris umgicks han i avantgardistiska kretsar och inspirerades av kubismen. 1930 togs han upp i André Bretons grupp av surrealister, men fem år senare skedde en brytning.

– Han kallades till ett ”kamratligt” samtal då det visat sig att han åter börjat arbeta utifrån levande modeller, men han fortsatte att ställa ut tillsammans med surrealisterna, förklarade Mette Møller Jørgensen.

Efter tyskarnas intåg återvände Giacometti till Schweiz, där han 1943 träffade sin blivande hustru, sjuksköterskan Annette Arm som även blev en viktig modell.

När kriget var över kunde han komma tillbaka till Paris och ateljélägenheten, och hans skulpturer i gips eller brons blev allt mer uppmärksammade. De långa och smala människofigurerna med rå yta finns nu på stora museer över hela världen.

– När det blev bättre tider på 1940-50-talet började han tjäna pengar på sin konst, även om det var långt till dagens astronomiska belopp, konstaterade Mette Möller Jörgensen.

Alberto Giacometti gick bort redan vid 65 års ålder.

– Han var en komplex person som inte var rädd om sig själv, och han glömde ofta bort att sova och äta, berättade Mette Møller Jørgensen.

Text: Lars Johansson

Foto: Jari Markkanen och Åke Pettersson

Marianne Rosén, Karin Ärlemyr och Bibi Häggström tar emot instruktioner av guiden Mette Møller Jørgensen. Foto: JM

Bibi Häggström, Håkan Jacobsson, Eva Martelius, Stig-Åke Jönsson, Karin Ärlemyr, Åse Österman och Peter Palmkvist lyssnar koncentrerat på Mette Møller Jørgensen. Foto: JM

Peter Palmkvist, Marianne Rosén, Bibi Häggström, Åse Österman, Håkan Jacobsson, Karin Ärlemyr och Eva Martelius med guiden Mette Møller Jørgensen längst till vänster. Foto: JM

Efter museibesöket lunchade några av resenärerna på restaurang Under Uret, här Karin Ärlemyr, Britt Ledberg och Stig-Åke Jönsson. Foto: ÅP

Peter Palmkvist, Åse Österman och Marianne Rosén under lunchen. Foto: ÅP