Det blev ett mycket givande möte med filmmakaren Jan Troell på Trelleborgs museum den 9 juni 2022. Tillsammans med museiguiden Malena Nilsson Wigström, för dagen i en något ovanlig roll, ledsagade han oss genom utställningen om honom själv, och svarade gärna och intresserat på frågor.

Arrangemanget, som lockade 25 deltagare, inleddes med gemensam lunch på restaurang Casa Blanca innan vi fortsatte till museet ett stenkast bort.

Film har följt Jan Troell genom livet , från det att hans hemkomst från BB till Limhamn 1931 dokumenterades av fadern, som var tandläkare, med den 16 mm-kamera som nu ingår i utställningen.

En biograf i närheten av hemmet bidrog till intresset och tillsammans med en ett par år äldre kamrat började han tidigt fotografera.

– Jag hade mörkrum i en garderob hemma hos föräldrarna, berättade Jan Troell.

I 20-årsåldern fick han sommarjobb på Malmö allmänna sjukhus och assisterade en ögonläkares forskning genom att filma pupiller. När han fick låna hem kameran gjorde han sin första film, om en kattunge.

Men det blev då ingen yrkesmässig satsning på filmskapande utan Jan Troell utbildade sig till folkskollärare och arbetade under flera år i Malmö. Men parallellt gjorde han några filmer, ofta med elever som skådespelare.

– En film hade manus som byggde på en uppsats av en av mina fjärdeklassare, Mats Areskoug, förklarade Jan Troell.

Ett projekt i slutet av 1950-talet, för hembygdsundervisningen, var filmen Stad, och den nådde via kontakter Lasse Holmqvist, något som ledde till tv-visning och ett litet genombrott. Under den här tiden gjorde Jan Troell även flera insamlingsfilmer för biståndsorganisationer och 1961 valde han väg, det vill säga satsade helhjärtat på film, då även som filmfotograf åt Bo Widerberg:

– Jag blev sedan tillfrågad om att delta i ett nordiskt projekt med fyra unga regissörer och fick förslag om att göra film av Eyvind Johnsons novell Uppehåll i Myrlandet.

Men det var Jan Troell som föreslog att Max von Sydow skulle spela huvudrollen och det blev inledningen på ett långt samarbete:

– Han accepterade och kom direkt från Hollywood där han just spelat Jesus.

Kortfilmen, som spelades in 1964, fick positivt bemötande och ledde till att Jan Troell kunde långfilmsdebutera med Här har du ditt liv, även den med Eyvind Johnsons verk som utgångspunkt.

Författaren Vilhelm Moberg såg filmen och insåg att han till slut hittat regissören som kunde göra hans Utvandrar-epos rättvisa.

– Vid den här tiden var jag en av få svenskar som inte läst böckerna och gjorde det innan jag tackade ja, berättade Jan Troell.

Han blev fängslad men var tveksam in i det sista och tyckte att verket i bokform var färdigt.

Filmerna Utvandrarna och Nybyggarna fick flera Oscars-nomineringar och Jan Troell var nu ett internationellt etablerat namn. Men hans gästspel i Hollywood blev kort och i stället har han radat upp filmsuccéer på hemmaplan.

– Mina filmer kan delas i två grupper, sådana som jag fått förslag på utifrån och sådana som jag valt själv, förklarade Jan Troell, som särskilt vill lyfta fram dokumentären Sagolandet.

Bilder har ofta var något av en startpunkt för hans egna projekt, till exempel Vit som en snö och Maria Larssons eviga ögonblick.

Han fick frågor om hur han kom att intressera sig för de brutala Åmsele-morden, något som ledde till den omdiskuterade filmen Il Capitano.

-Jag läste i en tidningsnotis att det i flyktbilarna fanns spår av kaniner och den motsägelsen väckte mitt intresse.

Utställningen, som är värd att se även utan Jan Troells medverkan, pågår till och med den 22 augusti.

Text: Lars Johansson

Foto: Marianne Rosén, Jari Markkanen, Göran Martelius