Med Mårtensons buss och en eminent guide hamnade ett 40-tal journalistseniorer in i en tysk verklighet på 1920-talet, som på många sätt påminner om dagens 2020-tal: utställningen ”Neue Sachlichkeit”, (den nya sakligheten/objektiviteten) på Louisiana i Humlebeck. Resan ägde rum den 19 oktober 2022.

Det rådde kris och turbulens, men också en vild och våldsam nyordning i tyskt konst- och kulturliv på den här tiden. Första världskriget var slut, Weimarrepubliken gav ett antal år med djup fattigdom och politisk oro, men också en kortvarig uppblomstring av demokrati och frihetskultur innan nazisterna tog makten 1933.

Vår guide, som fick ta hand om oss i två omgångar, berättade om hur många konstnärer målade utan några krusiduller, ingen impressionism där inte, utan verk gjorda med ”sakliga” penseldrag.

Naturligtvis kunde guiden inte visa upp alla de 600 verken av 90 konstnärer utan koncentrerade sig på lite av varje av de olika teman utställningen är indelad i: måleri, teckning, foto, arkitektur, film, teater och musik bland annat. Sen var det upp till oss besökare att leta upp det vi tyckte var mest intressant. (Bland detta fanns till och med ett på den tiden mycket modernt kök uppbyggt…)

I en ”utställning i utställningen” kunde vi också se den berömde porträttfotografen August Sanders bilder av den då moderna människan. Sander inspirerar fotografer än idag. Klicka på länken här, så förstår du varför: https://louisiana.dk/udstilling/august-sander/

Tillhörande journalistskrået kunde man inte låta bli att ta några bilder med mediekoppling.

Dansk frukost (lunch) var som vanligt ett dyrt, men gott avbrott på Louisiana.

Text: Åke Pettersson

Foto: Jari Markkanen, Åke Pettersson

Resan till Louisiana lockade ett 40-tal deltagare. Foto: JM
En bild av ett fotomontage som föreställer ”Der rasande Reporter”, Egon Erwin Kisch, som på 1920-talet var en stjärnjournalist i Berlin. Han rapporterade från världens alla hörn och samlade 53 reportage i den berömda boken med just titeln Der rasende Reporter. Foto: ÅP
En tysk lyssnare i radions barndom, innan radion lite senare blev ett massfenomen. Och snart dessutom utnyttjades som effektivt propagandaverktyg av Goebbels. Målningen är gjord av Max Radler. Foto: ÅP
Gruppen var så stor att den eminenta guiden fick göra två visningar. Foto: ÅP