Det har varit ett växlingsrikt år för Skånes Journalistseniorer med tidningsfusioner, besök på Skissernas Museum i Lund, skrönor om Frithiof Nilsson Piraten. Besök i Rungstedlund i Danmark hos Karen Blixen, Nils Dardel på Moderna Museet i Malmö och möten med politiker och författare. Samt en mycket trevlig julmarknadsresa i december. År 2015 avslutades med pampig julmiddag på Rådhuskällaren i Malmö.

Vi inledde årets verksamhet onsdagen den 21 januari med att granska fusionen Sydsvenskan-Helsingborgs Dagblad. Fackliga representanter från båda tidningarna kom för att ge sin syn på vägen fram till sammanslagningarna och vad som händer. Klart är dock att allt handlar om så mycket pengar som möjligt i ägarnas kassakistor, sedan får personalen säga vad den vill – innan de får lämna sin arbetsplats för gott.

Skissernas museum öppnade sina portar för oss onsdagen den 18 februari. Ett mycket intressant möte där vi fick uppleva konstnärernas första trevande försök på väg till fullbordat konstverk.

Vid årsmötet måndagen den 16 mars beslutades att samtliga styrelseledamöter är ordinarie. Begreppet suppleant togs bort. Mötet förgylldes av Piratenkännaren Sigge Cederlunds mustiga berättelse om författaren och juristen Frithiof Nilsson Piraten.

23 mars gjordes ett besök på Teatermuseet i Malmö. Deltagarna fick uppleva en sevärd utställning om Malmö Stadsteaters historia från 1992 och fram till 2014.

Tisdagen den 24 mars såg vi Giuseppe Verdis mäktiga opera ”Aida” på Malmö Opera, iscensatt av Staffan Valdemar Holm och avskalad scenografi signerad Bente Lykke Möller. Kryssningar, långtidsresor, bussresor och mycket annat för en mogen publik avhandlades av gästande reseexperten Raymond Schori onsdagen den 22 april.

På kvällen dagen efter såg vi tillsammans ”Folkets fiende” av Henrik Ibsen på Malmö Operas scen Intiman med Fredrik Gunnarsson i huvudrollen – en ”stark” föreställning …

Säsongen fortsatte med en vårutflykt 27 maj till författaren Karen Blixens hem i Rungstedlund i Danmark.

Onsdagen den 3 juni avrundades vårsäsongen med ett besök på Nils Dardel-utställningen på Moderna Museet 1 Malmö.

Onsdagen den 2 september inledde vi höstens verksamhet i ny möteslokal på Rådhuskällaren vid Stortorget i Malmö. Gäst var journalisten och författaren Barbro Hedvall med föredraget ”Politikers klädkod”.

Vid följande möte den 30 september fick vi besök av politikern och författaren Pierre Schori, som har gjort succé med sin senaste bok ”Minnet och elden”.

Onsdagen den 28 oktober besökte vi Dunkers Kulturhus i Helsingborg med guidad rundvandring i Skräckromantikens landskap. Vi såg omslag från hårdrockskivor under 40 år plus dataspelens fantasilandskap och konstnären Marcus Larsons 1800-talsmåleri.

Vid mötet i Rådhuskällaren tre veckor senare den 18 november berättade nöjesjournalisten Christer Borg om sin nyutgivna bok om musikern och sångaren Östen Warnerbring.

Under tre dagar från 30 november till 2 december for 33 medlemmar på en härlig julmarknadsresa till Wismar och Schwerin med alla tillbehör; tomtar, Glühwein, marknadsstånd och julgemyt.

Onsdagen den 16 december avslutades säsongen med jullunch på Rådhuskällaren.

Kontakten med vår danska vänförening i Köpenhamn har varit minimal under 2015. Däremot har vi med glädje följt Gåspennornas framfart på Österlen och gått ut med deras möten i våra massutskick.

Den ekonomiska redogörelsen kommer på annat ställe.

Jan Hjert Tuve Bergman                         Hans Widing

Göran Martelius                         Birgitta Wahlgren                       Mona-Lill Påhlzon

Kristina Waldén                          Peter Palmkvist

Här är verksamhetsberättelsen som pdf.