Ortega i Konsthallen 2016
Mexikos folkbil stomme i skulpturkonst
Vårsäsongen avslutades 9 juni med orgelkonsert i S:t Johanneskyrkan, lunch på Smak och besök på utställningen Casino av Damián Ortega i Malmö konsthall.
Med humor, bruksföremål, skrot och subtil ironi har den mexikanske konstnären Damián Ortega på kort tid etablerats som världsartist. Hans verk på bas av den tyska folkbilen Volkswagen med anor från Hitlertidens Tyskland bildar nu stomme i hans utställning ”Casino” i Malmö konsthall.
Han är född i Mexiko 1967 och har inte tidigare gjort separatutställning i Sverige. Däremot i London 2005, Paris 2008 och Rio de Janeiro 2015.
”Ortegas arbete genomsyras av humor” säger Amanda Nordgren, guide för en visning av utställningen för Skånes Journalistseniorer.
Med humor kan han också utmana och utveckla sitt konstnärskap kretsat kring vardagen liv och arbete. Han visar produktionens innehåll genom att återanvända och bearbeta föremål som redskap och verktyg i sina installationer.
Genom att använda föremål i nya miljöer bygger han nya tankeväckande strukturer. Den böjda hackan kan ses som en symbol för och hyllning till arbetaren som ägnar sitt liv åt att skapa mervärde i gruvor, på byggen och i fabriker.
Mitt i konsthallens hänger en u-båt byggd av gamla salt- och sockersäckar, som illustrerar den stora handeln med kokain i Sydamerika. U-båtens innehåll av 1,5 ton salt började rinna ur när utställningen öppnades och ska fortsätta rinna hela utställningstiden.
”Kanske får vi fylla på om saltet inte räcker” säger Amanda Nordgren.
I centrum för utställningen står ett av Damián Ortegas viktigaste verk, Beetle Trilogy, en ”episk” berättelse om Volkswagenmodellen ”bubblan.
”Volkswagens bubbla var länge folkbil i Mexiko och Damián Ortega körde sin bil i tjugo år innan han begravde den utanför fabriken i Puebla”, berättar Amanda Nordgren.
Men efter akten grävdes bubblan åter fram och togs för egen maskin till en skrotdepå..
Damián Ortega utforskar i sina verk vad skulptur är genom att använda vardagsföremål och omskapa deras ursprungliga betydelse.
Utställningen skulle ha visats på Malmö Konsthall redan 2012, men ett läckande tak satte stopp för projektet.
Juniträffen inleddes i S:t Johannes kyrka med lunchmusik, en konsert med Ingrid Larsson Hultkvist vid orgeln.Bland deltagarna fanns Annika Ågren och Christina Kallum, tv, och Hans Widing och Villy Wennerström.
Marianne Rosén i skyddande hatt mot den heta solen i Malmö.
Marie-Louise Sjögren, Christer Melin, Lars-Erik Andersson och Rode Möller i väntan på konserten.
Text och foto: Göran Martelius