Nivå gård i det lilla samhället Nivå på Själlands östra kust rymmer ett av Danmarks intressantaste konstmuseer. Här finns fantastiska målningar från italiensk renässans, nederländsk barock och inte minst från Danmarks egen guldålder. Just nu visas en utställning om den brittiske designern och konstnären William Morris.  Museets samlingar startades på 1800-talet av godsägaren och filantropen Johannes Hage. I dag drivs museet av en stiftelse där släkten Hage fortfarande har inflytande.
När medlemmar i Skånes Journalistförening den 4 juni vandrade från Nivå station till Nivå gård längs stillsamma villagator var det nog inte många som kunde föreställa sig prakten som väntade. Inne i museet möttes de av vägg efter vägg med praktfulla, spännande målningar och utomhus av en fantastisk park med flera meter höga rhododendron i lysande färger.
– När familjen Hage köpte Nivå gård på 1800-talet var Nivå bara en liten bondby, berättade guiden Jette Lundström. Familjen drev bland annat ett tegelbruk i anslutning till gården och eftersom Johannes Hage var socialt engagerad fick byn både skola och sjukhus. 1907 öppnades Nivå gård för besökare.
Tiden för Danmarks guldålder brukar räknas från början av 1800-talet till seklets mitt. Då var flera av landets främsta författare, som H C Andersen och Sören Kirkegaard, verksamma men också konstnärer som bildhuggaren Bertel Thorvaldsen och målaren C W Eckersberg med sina verklighetsnära bilder med vardagliga motiv.
– Våra samlingar innehåller många målningar från den danska guldåldern men också fina verk från italiensk renässans och nederländsk barock.
Jette Lundström stannar vid en målning av en blek ung kvinna med en vit rund krage som påminner om danska prästers.
– Det här är en av våra dyrgripar. Verket heter ”Porträtt av 39-årig kvinna” och är målat av Rembrandt 1632. Johannes Hage köpte målningen 1911. Han var på väg att sälja den vid ett par tillfällen men som väl var fick den stanna kvar här på Nivå gård.
I Barockdelen av de permanenta samlingarna finns ett verk av Pieter Brueghel den yngre. ”Hemresan från marknaden” visar som så ofta hos Brueghel vanliga människor i en vardaglig situation. Personerna i målningen har just varit i mässan och på hemvägen spelar någon säckpipa, andra dansar medan en annan redan har fått sig lite för mycket innanför västen.
Jette Lundström uppehåller sig vid ett annat konstverk från Nederländerna, målat av Pieter Claesz år 1625 med titeln ”Stilleben med skinka”.
– Se hur skickligt konstnären har använt ljuset för att få  fram spegelreflexerna. Ljuset från det osedda fönstret speglar sig i kärlen på bordet och i den rökta fiskens fjäll.
Flera av konstverken på Nivå gård är ofta utlånade till museer och utställningar över hela världen.
– Danmark hade det besvärligt i början av 1800-talet efter att ha val fel sida i Napoleon-krigen, konstaterade Jette Lundström. Brittiska flottan hade bombarderat Köpenhamn och danskarna hade fått ett hack i självkänslan. De nya konstnärerna hjälpte till med att återupprätta självbilden. De målade den ursprungliga enkla danska verkligheten.
Hon pekar på den stora målningen ”Sommareftermiddag vid insjö” av P C Skovgaard som ett exempel. Det är ett vackert landskap med insjön i bakgrunden och några kor, som förts dit av pigan och lilldrängen för att dricka, centralt i bilden.
– Vi kan se hur konstnären skickligt balanserar målningen med hjälp av den mörka bokskogen på ena sidan och den ljusa himlen på den andra.  En skata som hoppar runt på stranden passar in i den lantliga stämningen.
Utställningen om William Morris (1834-1896) liv och verk som just nu visas på Nivå gård spänner över större delen av hans gärning som designer, arkitekt, författare, konstnär och aktiv socialist. Han tillhörde ursprungligen en konstgruppering som kallade sig för prerafaeliterna. Målet var att förmedla konsten till alla, inte bara de rika.
I sina berömda tapeter utgick Morris från vilda växter från den engelska naturen. Han skapade vackra unika mönster som H&M häromåret använde för att skapa en Morriskollektion. Men William Morris hade många strängar på sin lyra. Han ägnade sig åt glasmåleri, konstruerade möbler och skrev böcker om sina idéer om hur konsten ska nå ut till vanliga människor. Han såg till att Canterbury Tales trycktes på engelska. På utställningen kan man se ett exemplar med Morris illustrationer.
En av hans kända möbelkonstruktioner är ”Sussex Chair”, en stol på hjul som säkert har inspirerat ett antal moderna möbeldesigners.
Hans hustru Jane Burden (1839-1918) var också konstnär. Hon gjorde fantastiska yllebroderier, ibland tillsammans med sina döttrar Jenny och May. Några finns med på utställningen.
Utställningen med William Morris, ” All makt till skönheten” visas fram till den 16 juni på Nivå gård.
Text: Tuve Bergman
Foto: Jan Skogström

Om du vill se alla konstverken i den permanenta samlingen och kanske ladda ner dem kan du gå in på Nivågårds hemsida: https://www.nivaagaard.dk/sv/samling/.

Klicka på en av bilderna för att se dem i större format. Bläddra med de små pilarna i höger- och vänsterkant. Stäng med krysset i övre högra hörnet. Starta bildspel genom att klicka på den lilla pilen till vänster om krysset i övre högerhörnet.