Bara en tredjedel söker hjälp för sin hörselnedsättning

Mellan en och två miljoner människor i Sverige har någon form av hörselnedsättning men bara 500.000 av dem använder hörapparat. Det betyder att uppemot en miljon svenskar går omkring med en funktionsnedsättning som stör deras vardag helt i onödan.

Monica Arnoldsson och Petra Dahlberg från Hörselfrämjandet var tydliga i sitt budskap när de berättade om hörselproblem och motmedel vid Skånes Journalistseniorers årsmöte. De gav exempel på beteenden som ger signaler om att det är dags att kolla hörseln.

– Om man svarar tokigt vid samtal, avbryter människor som pratar, låtsas höra, vill höja ljudet på TVn eller överlåter åt andra att tolka samtal kan det vara signaler om att hörselförmågan är nedsatt.

Över 18 procent av befolkningen har någon form av hörselnedsättning. Följderna av en försämrad förmåga att höra försvårar livet för människor som drabbas.

– Hörselnedsättning är ofta kopplad till social isolering, demensutveckling och överrepresentation bland sjuka, sa Monica Arnoldsson. Därför är det så viktigt att den drabbade snabbt får en rehabilitering av sin hörsel. Annars påverkas varje del av livet som handlar om kommunikation.

Monica har själv en hörselnedsättning sedan unga år. Det började med en cykelolycka som gav bestående tinnitus på vänster öra. Senare upptäcktes en tumör på höger öra.

– När man skaffar sig hörapparat måste man vänja sig vid en helt annan ljudbild. Därför är det viktigt att ha apparaten på de delar av dygnet som man är vaken. I genomsnitt väntar människor i sju år innan de skaffar sig hörapparat.

Vart vänder man sig för att få hjälp?

– Det går att få hjälp med en undersökning av läkare på vårdcentralen innan man vänder sig till en hörselmottagning, berättade Petra Dahlberg. Man kan också börja med ett självtest på nätet. På Hörselfrämjandets hemsida – hrf.se – finns en hörseltestare.

Hon rekommenderade att den som provar ut hörapparat skaffar två redan från början för att ljudbilden ska bli så bra som möjligt.

– Det kostar 200 kronor att göra ett test på en hörselmottagning, konstaterade Monica Arnoldsson. Inom region Skåne kostar en hörapparat 1.000 kronor och då får man två på köpet. En del företag vill gärna att man köper dyrare apparater men de hjälpmedel som region Skåne erbjuder duger bra.

– Den som känner att den utprovade apparaten inte fungerar bra har rätt att prova ut en ny. Efter fyra år har man rätt att prova ut nya hörapparater.

Hörselfrämjandets policy är att jobba för ett hörselsmart samhälle där hörselskadade kan leva i delaktighet och jämlikhet. Ett delmål är att alla offentliga lokaler ska vara utrustade med hörselslingor.

– Bara i Lund, som vi kommer ifrån har vi inventerat 175 offentliga lokaler. Slingorna gör att den med hörselnedsättning kan följa ett föredrag eller en konsert på ett mycket bättre sätt.

För den som har en gravare nedsättning finns det många andra hjälpmedel som t ex kan installeras för att underlätta vardagen i hemmet.

Tuve Bergman

Ny ordförande vald i Skånes Journalistseniorer

Åke Pettersson utsågs till ny ordförande vid årsmötet den 20 mars 2019 med Skånes Journalistseniorer sedan Carl Johan Evander avböjt återval. Nya i styrelsen blev dessutom Lena Hansson Varhegyi och Annika Ågren.

Journalistseniorerna kan se tillbaka på ett händelserikt och programtätt 2018. Föreningens medlemmar har fått möjlighet att träffa regionpolischefen Carina Persson, nättidningen bjuvsnytt.se:s grundare Marianne Rönnberg Galmor och professor Olof Sundin som berättade om Fake News.

Våren 2018 arrangerades en sexdagars bussresa till Dresden, Prag och Berlin. Med på resan fanns även gäster från Västra föreningen. Flera utflykter och studiebesök hanns med under året. Det gäller bl a häktet i Malmö, omgjorda Skissernas museum i Lund, heldagstur till Köpenhamn och Designmuseet, rundvandring vid utgrävningarna i Uppåkra, besök vid Fågelstationen i Falsterbo och en historisk bussresa genom Malmö med professor Roger Johansson.

Föreningens öppna luncher på Ölkaféet vid Södra Skolgatan i Malmö har redan blivit en tradition som samlar 10-12 deltagare varje gång.

Vid årsmötet avtackades Carl Johan Evander, Peter Palmkvist och Mona-Lill Påhlzon för sina insatser i styrelsen.

Text: Tuve Bergman
Foto: Göran Martelius