Julmat katastrofalis var det definitivt inte (mer än möjligen för den som åt för mycket). Sten Bromans musik var mer katastrofal fick vi veta till mandelmusslorna.
Den 5 december 2018 åt och drack journalistseniorerna årets jullunch på Rådhuskällaren, som bjöd ett rikt utbud av juldelikatesser.
Efter sillen, skinkan, rödkålen och köttbullarna underhöll Ulf R Johansson med skrönor om Sten Broman.
En del skrönor är faktiskt sanna, som den om Bromans dåliga avhandling. Att bli underkänd var en katastrof.
Efter en misslyckad akademisk karriär kan man alltid bli journalist. Det blev Broman och skrev om musik i Sydsvenskan.
Han skrev egen musik också, bl a nio symfonier. Engångsföreteelser, sa Ulf R Johansson, eftersom verken sällan spelades mer än vid uruppförandet. Undantaget är ouvertyren till Uarda. Spexet framförs ju vart femte år.
Till ett jubileum i Lunds domkyrka skrev Sten Broman Musica Cathedralis. Hans efterträdare som musikkritiker på Sydsvenskan Carlhåkan Larsén kallade verket Musica Katastrofalis.
Broman gick över på andra sidan gatan när han efter den recensionen fick syn på Larsén på gatorna i Lund.
Mindre känt är att Sten Broman skrev om och gjorde jazzen känd i Sverige. Men det skulle vara färgade musiker. Vita män gjorde sig ej besvär i Bromans ögon.
Detta var en tid då man fick skriva n-ordet i svensk media och det gjorde Broman.
– N…n bar sig åt, citerade Ulf R Johansson.
Sport och Sten Broman går egentligen inte ihop. Men Ulf R Johansson kunde berätta om framgångar i tennis.
I Sten Bromans kvarlåtenskap hittades en mängd program från MFF-matcher. I dem hade han skrivit d j vid en del spelarnamn.
Vår föreläsare kunde avslöja att de bokstäverna står för dummerjöns.
Text: Ingrid Nathéll
Foto: Jan Skogström och Marianne Rosén
Klicka på en av bilderna för att se dem i större format. Bläddra med de små pilarna i höger- och vänsterkant. Stäng med krysset i övre högra hörnet. Starta bildspel genom att klicka på den lilla pilen till vänster om krysset i övre högerhörnet.
- Mats och Birgitta Fredén vid närmsta bordet. Foto: JS
- Marianne Rosén försöker ta en bild. Till höger om henne bl a Göran Holmquist, Sven-Olof Gunnarsson, Åke Pettersson och Dan Birgerson. Foto: JS
- Åse Österman. Foto: JS
- Bl a Tore Gillberg och Marianne Rosén. Foto: JS
- Lasse Henricson i djupa tankar. Bakom honom fr v Dan Birgerson och Carl Johan Evander. Foto: JS
- Stående fr v Ulf R Johansson och Carl Johan Evander svarar på en fråga som Sven Tollin längst till höger har ställt. Vid främre bordet syns Stig Engzell och Christina Gustafson. Foto: JS
- Ulf R Johansson och Åke Pettersson. Foto: JS
- Peter Palmkvist lyssnar på en gestikulerande Jan Skogström. Till höger om honom samtalar Åse Österman och Ingrid Nathéll. Foto: MR
- Vid närmsta bordet fr v Gudrun Manell och Hans-Göran Boklund. På höger sida syns profilerna på Sven Tollin, Kristina Waldén och Thomas Hamberg. Vid bordet bakom Gudrun och Hans-Göran sitter fr v Gunhild Engzell, Lars Ramklint, Britt Nordbeck och Stig Engzell. Framför föredragshållaren Ulf R syns nacken på Britt-Marie Wihlborg. Foto: MR
- Åke Pettersson stående. Övriga fr v Marianne Rosén, Tore Gillberg, Peter Palmkvist, Dan Birgerson och Ulf R Johansson. Foto: JS
- Dan Birgerson tittar djupt i glaset. Stående bakom honom vår föredragshållare Ulf R Johansson. På andra sidan bordet sitter bl a Åke Pettersson, Tore Gillberg och Tomas Polvall. Foto: JS
- Fr v Peter Palmkvist, Dan Birgerson, Carl Johan Evander och Lasse Henricson lyssnar på vår föredragshållare. Foto: Jan Skogström